Har du også det forkerte foto på LinkedIn?

17-01-2018
1 min.
Hvem vil du helst arbejde sammen med? Foto: Hanne Levy Jellesen

”Det er helt misforstået, hvis du tror, at du skal se alvorlig, cool og en anelse utilnærmelig ud på dit profilbillede.” Sådan lyder det fra Lykke Fehmerling, LinkedIn-ekspert og chefkonsulent i Djøf.

Foto: Hanne Levy Jellesen

Fraværende

Her er der i den grad mangel på nærvær og imødekommenhed. Hun ser ud som om, hun er mest optaget af sig selv.

Foto: Hanne Levy Jellesen

 

Flirtende

Det handler ikke om at være smuk eller inviterende, så drop fotos, der signaler datingprofil. Du bliver nødt til at parkere din forfængelighed og i stedet fokusere på, om du ser ’likeable’ ud.

Foto: Hanne Levy Jellesen

 

Arrogant

Her er tale om det misforståede profilfoto, som rigtig mange har. Du vil gerne se seriøs og ’business-agtig’ ud, men du kommer til at udstråle arrogance og distance, hvilket det sort/hvide foto forstærker.

Foto: Hanne Levy Jellesen

 

 Sympatisk

Her er nærvær, naturlighed, øjenkontakt og et imødekommende smil. Her har vi kollegaen, vi gerne vil arbejde sammen med. Vi føler os hverken truet eller udfordret, og vi har lyst til at spise frokost med vedkommende i kantinen.

 

Kilde: Lykke Fehmerling, LinkedIn-ekspert og chefkonsulent i Djøf.

Den største misforståelse er, at du ikke må smile på dit professionelle profilfoto, siger Lykke Fehmerling.

LEDIGE STILLINGER

Rigshospitalet
Guldborgsund Kommune
Domstolsstyrelsen
Billund Kommune
Stevns Kommune
Region Hovedstaden - Center for Sundhed

”Men det skal være et ærligt og ligefremt smil – ikke et anspændt ’nu-kontrollerer-jeg-mit-smil-foto’.”

Lykke Fehmerling har testet profilbilleder hos en lang række kursusdeltagere, og dét, som får både ledere og medarbejdere til at vælge den profil, de helst vil arbejde sammen med, er, når han eller hun på fotoet fremstår som imødekommende, kompetent, venlig, nærværende og ligetil.

Dit profilfoto skal selvfølgelig være foto-teknisk i orden med neutral baggrund, og det skal være taget til anledningen. Og så skal du ikke se væsentlig anderledes ud, end du vil gøre, når du træder ind ad døren til en jobsamtale.



”Hvis du har rødt krøllet hår på dit profilbillede, går det ikke at møde op med lyst, glat hår,” siger Lykke Fehmerling.

Det skal ikke være for meget eller for lidt, understreger hun.

”Altså ingen dybe udskæringer og polkaprikker og heller ingen slips, der er strammet helt op i halsen – ofte vil det faktisk fungere bedst uden slips.”

Det er en hårfin balance at ramme den rigtige ’tone’, når du skal vælge det rigtige profilbillede.

5 råd til LinkedIn

1.
Vælg et imødekommende og vellignende billede.Vælg et imødekommende billede, som du har fået taget til anledningen.

2.
Find en baggrund, der understøtter det, som du er god til. Du kan vælge et billede, der viser dig i en arbejdssituation. Fx på kontoret, ved computeren, når du taler med kolleger eller holder et foredrag.

3.
Skriv en titel, som giver andre lyst til at besøge din profil. Du har 120 tegn til at beskrive, hvad du kan tilbyde en kommende arbejdsgiver eller samarbejdspartner. Hvad er det vigtigste?

4.
Resuméet skal fortælle, hvem du er, og hvad du kan. Brug direkte sprog, korte sætninger og omtal dig selv i 1. person. Særligt de to første linjer i resuméet er centrale, fordi de er konstant synlige på din profil.

5.
Få andre til at godkende dine kvalifikationer. Tilføj kvalifikationer under ’Skills & Endorsements’, og få andre til at godkende dem. Det gør de typisk, hvis du godkender deres kvalifikationer.

Kilde: Djøfs guide til LinkedIn.


14 Kommentarer
2
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommenter

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Mihai Ionescu

18.01.2018 kl. 22.22

Den I vælger at kalde arrogant virker inspirerende. Personen udtrykker vilje og viden...Skulle jeg vælge så var det den.

Mit profil billede er lidt provokerende og det har jeg valg fordi jeg ikke vil være som alle De andre.

1 Kommentar
0

Lykke Fehmerling

19.01.2018 kl. 14.04

At vi kalder billedet for arrogant handler om at det er den måde flertallet afkoder billedet på. Men når det kommer til billeder og fortolkninger så er det nok svært at blive helt enige.

0 Kommentar
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Clsus Kronborg

18.01.2018 kl. 23.03

Fuldstændig enig !

0 Kommentar
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Monica Jensen

19.01.2018 kl. 08.38

Jeg er målløs. Hvordan kan I tænke, det er relevant i DJØF-bladet?
Hvilke Djøffere har ikke styr på deres LinkedIn-profil.....?
Det er lavt.

6 Kommentarer
0

Henrik

19.01.2018 kl. 08.49

Kravl du blot ned af dit træ... DJØF’ere er ikke en homogen masse, så der er helt sikkert også nogle DJØF’ere, der ikke har brugt så meget krudt på deres LinkedIn profil ??

0 Kommentar
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Esben

19.01.2018 kl. 09.19

Enig. Det er underligt at man som medlem skal betale for at få et blad der bliver mere og mere overfladisk. Giv os nu muligheden for at afmelde det.

4 Kommentarer
0

Tine Santesson

19.01.2018 kl. 14.02

Kære Esben
Beklager, at du synes, bladet er blevet overfladisk. Du kan afmelde det elektronisk i bunden af den nyhedsmail, du har fået tilsendt i morges. Og hvis du ikke længere ønsker at modtage det trykte blad, kan du sende en mail til hej@djoef.dk.
Venlig hilsen
Tine Santesson

3 Kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Esben

19.01.2018 kl. 14.12

Hej Tine
Tak for svar. Det vil jeg straks gøre.

2 Kommentarer
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Esben

19.01.2018 kl. 14.17

Hej Tine

Til din orientering er den medarbejder du har givet mig mail adr. først tilbage på arbejde i slutningen af februar.

1 Kommentar
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Tine Santesson

19.01.2018 kl. 14.19

Hej Esben. Beklager. Send mailen til mig tsa@djoef.dk. Så tager jeg mig af det.
Venlige hilsner
Tine

0 Kommentar
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Ole mikkelsen

19.01.2018 kl. 14.39

Totalt ligegyldigt.

0 Kommentar
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Kristian

21.01.2018 kl. 10.36

Jeg synes det er meget rigtigt, og jeg tror at arbejdsgivere nogle gange lader sig præge af billederne hvis man har en bunke på 50+ ansøgninger man skal kigge igennem.

0 Kommentar
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Thomas Christensen

22.01.2018 kl. 21.34

Selvom en profil er relateret til ens jobprofil, kan det så ikke godt være lidt afslappet? Jeg har valgt et profilbillede hvor jeg en sommerdag er i en (pæn) T-shirt med noget grønt natur i baggrunden. Jeg arbejder med miljø, politik og strategier - og mine jobs er ikke slipse jobs :-)

1 Kommentar
0

Lykke Fehmerling

23.01.2018 kl. 17.20

Jeg syntes altid man skal tage et billedet som matcher det arbejdsmarked man er en del af. En god hovedregel er at man skal se ud, på et profilbillede, som man ville se ud hvis man skulle til jobsamtale på ens egen stilling eller den stilling man ønsker at lande.

0 Kommentar
0
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Brug af cookies   -   Cookie-indstillinger