Amager-Øbro Taxi blev stiftet i 1927 på grund af transportefterspørgslen fra den nye lufthavn i Kastrup. Firmaet hed dengang Amager Droske. Først bestod firmaet af én mand og hans hyrevogn, og alting blev ordnet fra hjemmet på Amager. Senere udvidede han med et skur, og endnu senere kom endnu et skur og flere vogne til.

I dag holder Amager-Øbro Taxi til i en rød murstensvilla på to etager i nærheden af Amager Strandpark. Villaen gemmer sig mellem en genbrugsstation og metroen, men er alligevel let at finde på grund af den lange radioantenne på taget. Antennen fortsætter som en central nervebane ned til villaens førstesal, hvor radiomænd og -damer tager imod kundeopkald og sender ture til chaufførerne i de cirka 260 CO2-neutrale taxier.

”Vi ville ikke være grønne, fordi vi lige pludselig var blevet flippere og skulle gå med røde strømper og sandaler. Det handlede om at tilgå markedet på en bestemt måde for at sælge vores produkt. Vi ville adskille os fra de andre,” fortæller administrerende direktør Thomas R.B. Petersen.

CO2-kvoter

Amager-Øbro Taxi køber CO2-kvoter på baggrund af den CO2, deres taxier udleder, og annullerer kvoterne i Energistyrelsen.

”På den korte bane forurener vores vogne det samme som før, men på den lange bane nedbringes CO2en efterhånden, som vi udskifter vognene. CO2-annulleringen betyder, at vi – som de eneste i taxibranchen – gør noget her og nu. Problemet med konceptet er, at det hænger sammen med EUs CO2-kvotesystem, der er meget udskældt for tiden,” fortæller Thomas R.B. Petersen og fortsætter:

”Men det, vi gør, er ægte nok, og det koster penge, men fakta er, at vores biler udleder lige så meget, som de altid har gjort, men CO2-konceptet giver vognmændene incitament til at udskifte deres vogne hurtigere,” fortæller Thomas R.B. Petersen og understreger, at firmaet også er i gang med økokørekurser for chaufførerne.

Særligt hoteller og andre virksomheder med en høj miljø- og klimaprofil har taget imod tilbuddet om CO2-neutrale taxier, og selvom det koster vognmændene penge at købe kvoter, tjener de i gennemsnit deres udgifter ind igen på grund af mere kørsel.

Amager-Øbro Taxi kører to millioner ture om året og omsætter for cirka 250 millioner kroner på et år. Det koster ikke mere for kunderne at tage en CO2-neutral taxi, da maksimumpriserne for taxikørsel er lovbestemte.