Midt i Ørestadens miskmask af muddermarker, moderne etageejendomme og metrolinjen til Vest-Amager ligger DR Byen. Som hjertekamre pumper de fire gigantiske bygninger af glas, stål og beton tv- og radioprogrammer ud i de danske hjem. Én bygning tager sig af musikken, en anden af nyhederne, den tredje huser studier og mindre redaktioner, og den sidste bygning står for støttefunktionerne. Her finder vi blandt andet: Kantinen, teknikafdelingen, økonomi og løn og så lige DR Programudvikling.

”Vi er en afdeling, der især faciliterer processerne, når der bliver udviklet programmer i DR, og også når der bliver repareret på de gamle. Hvis et program går ind i en ny sæson, og der skal ske noget nyt, eller der skal være nye initiativer til bestemte målgrupper,” fortæller Anders Johansen, der er teamleder for de syv medarbejdere i DR Programudvikling. Teamet arbejder som interne konsulenter i DR og er en blanding af journalister og akademikere, som alle løser kortere opgaver i huset.

”DR lever af, at vi hele tiden skal levere originalt indhold til brugerne. Både til radio, tv og web. Det er en af vores fornemste opgaver. Vi skal hele tiden følge med tiden og udvikle os,” fortæller Anders Johansen. Han forklarer, at folk på de forskellige programredaktioner tit får gode idéer til udvikling af programmerne, men de har ofte for travlt med alt det praktiske til selv at få skudt idéerne ordentligt i gang. Der kommer DR Programudvikling ind i lyd-, tv- og webbilledet.

Popnyhederne

”For et par år siden lavede vi P3-nyhederne om, så de blev endnu mere unge. Der kom et beat ind over,” fortæller Rasmus Groes Thomsen, der er konsulent i DR Programudvikling.

”Det kan man sagtens kritisere, men det handler om flow. Det brud, der var mellem programmernes snak og hygge og så bang - nyhederne – det skiftede til en helt anden stemning. Vi så, at mange af lytterne skiftede væk fra kanalen. Beatet gør, at folk bliver på kanalen. Det kan godt være, at det er poppet, men folk bliver hængende og hører nyhederne.”

Udviklingskonsulenterne designer typisk forløb, hvor de først inspirerer de relevante programmedarbejdere med cases og målgruppeviden. Bagefter brainstormer de og får idéer. Idéerne bliver så sorteret og afprøvet i for eksempel fokusgrupper og programudkast.

For tiden arbejder DR Programudvikling blandt andet på at udforme næste års Melodi Grand Prix.