Lydia Lindskov Beck var blandt de mange nordjyder, der hoppede foran fladskærmen, da Lars Løkke 1. oktober sidste år meldte ud, at der ville blive sendt statslige arbejdspladser nordenfjords.

”Jeg er meget bevidst om, at der er en økonomi i det her, som skal gå op, og at der er djøf-kolleger i København, som har mistet deres job. Men personligt mener jeg, at vi virkelig havde et behov for, at nogen tog et politisk ansvar for, at det her kom til at ske. Vi har et meget vanskeligt akademikerarbejdsmarked i det nordlige Jylland.”

Talte tit om at rykke østpå

Hun er 33 år, jurist og har tre børn på 1, 5 og 7, privatansat mand og ”en stor hytte” i Uggerhalne 15 km nord for Aalborg. Hun var på barsel med den første, da hun i sommeren 2009 blev jurist, og da hun skulle ud og søge job, ramte finanskrisen det jyske djøf-jobmarked.

”Der var stort set ingen relevante AC-jobs at søge, og det var ned til og med Aarhus. Så min start på arbejdslivet var vikariater og projektansættelser. Min mand og jeg talte mange gange om, hvorvidt vi skulle rykke til København, så jeg kunne få et spændende job. Men det er jo her, vi trives. I vores lille lokalsamfund med en god skole tæt på og alligevel kun 10 minutter i bil til Aalborg C.”

Så da hun sammen med tre andre AC’ere blev valgt blandt 220 ansøgere til stabsfunktionen hos Statens Administration – som er ’statens løn- og regnskabskontor’ – følte hun, at det var hendes store chance.

Stor pionérånd

Hun startede 1. februar midt i ombygningsrodet på den gamle kaserne på Arsenalvej i Hjørring. Her sidder hun i direktionssekretariatet og er p.t. procesleder på projekt ’Løn’, der administrerer lønudbetalingerne til 55.000 statsansatte i 170 institutioner, som Statens Administration har ansvaret for hver måned.

”Jeg lægger planerne sammen med kontorcheferne og får det hele koordineret.”

I begyndelsen var hun i København to dage hver uge. Nu er det kun én dag om ugen.

”Vi er ydmyge over for opgaven. Det er ekstremt dygtige kolleger, vi har mødt i København. Men vi er også enormt positive og vil virkelig give den en skalle for at gøre Statens Administration i Hjørring til en lige så stor succesforretning, som den var i København. Helst endnu større,” siger hun.

”Der hersker en pionér- og iværksætterånd uden ’jamen, vi plejer’. Vi er ca. 150 nyansatte nu, som alle er glade for at have fået det her job.”

Når styrelsen i løbet af 2017 er fuldt opbygget i Hjørring, vil der være ca. 200 ansatte, primært HK’ere. Heraf vil ca. 12 ifølge direktionens vurdering være medarbejdere, der er flyttet med fra København.


 

Foto: Kåre Viemose 

Vi asfalterer og kører samtidig

Steen Silberg Thomsen er ny vicedirektør i NaturErhvervstyrelsens udflyttede afdeling for ’Kunder og produktion’ på Augustenborg Slot på Als og i praksis daglig leder ’på slottet’.

Den 54-årig sønderjyde fra Tønder bosiddende i Ribe er en erfaren herre med 33 år bag sig i politiet. Først 10 år som politibetjent i København, hvor han også læste til jurist. Siden har han som chefanklager og leder i politi- og anklagemyndigheden arbejdet Jylland tyndt fra nord til syd – plus seks år som vicepolitimester og politimester i Grønland. Han har også en master i offentlig ledelse.

Men som styrelsesdirektør er han ny i klassen.

Han fulgte med på TV2 News, da regeringen meldte flytteplanen ud, men tænkte ikke et øjeblik på, at det angik ham selv personligt. Det var først, da han så opslaget som vicedirektør.

”Det her skifte er ikke mit fravalg af anklagemyndigheden, men mit tilvalg til at prøve noget helt nyt. Før var jurist i politiet en livskarriere. Men karrieremønstrene er ikke så faste som før, og fremover tror jeg, vi kommer til at se mange af den her slags skift.”

Meget loyale medarbejdere

Indenfor i det hvide og gule slot er de p.t. 107 medarbejdere. 93 er nyansatte, 14 er flyttet med fra København, og så er der et antal, som pendler eller er midlertidigt udstationeret fra København for at lære de nye kolleger op.

”Stor ros til de meget loyale medarbejdere, som har gjort op med sig selv, at de ikke kan flytte med, men som nu sætter en ære i at overdrage deres opgave til andre på bedste vis.”

Al erfaring tilsiger, at langt de fleste af de 400, der skal ende med at være i afdelingen i 2018, bliver nyansatte. Så Steen Silberg Thomsens helt store opgave bliver at få dem ansat, få dem uddannet og få det hele kittet sammen – samtidig med at der skal udbetales tilskud for milliarder til landbrugs- og fiskerierhvervet med høj kvalitet i sagsbehandlingen og til tiden.

”Vi kommer så at sige til at køre, mens vi asfalterer.”

Hvad er din ledelsesstil?

”Aktuelt må den nødvendigvis være situationsbestemt, og jeg vil vise respekt og ydmyghed over for at møde en ny organisatorisk kultur. Men som leder skal jeg også selv sætte retning og mit præg på udviklingen og dermed kulturen.”

Masser af nyt pensum

Steen Silberg Thomsen tiltrådte 1. september. På dag to fløj han til København for at hilse på alle i den del af styrelsen, som ikke er flyttet ud endnu. Mindst hele den første måned regner han med at være halvdelen af sin tid i København.

Arealtilskud, vand- og naturtilskud, jordbrugskontrol og landbrugslov er nyt pensum for Steen Silberg Thomsen, som han skal køre i mål, så ’kunderne’ mærker overgangsfasen fra København til Augustenborg så lidt som muligt.

”Kvaliteten skal være sikret, og jeg vil ikke sætte en dato på, hvornår vi er i mål med at sagsbehandle lige så hurtigt som før. For mig handler det om, at vi løbende ser en positiv udvikling.”


 

Foto: Kåre Viemose 

Videnstabet er forbløffende lille

Den gamle skovridergård Gjøddinggård i Randbøl 10 km sydvest for Billund ligner ikke sig selv for tiden. Man kan dårligt se træerne for bare pavilloner, for der bygges om. Skovridergården huser hovedsædet for den udflyttede Naturstyrelse og skal til foråret – når alle er på plads – rumme 80 medarbejdere.

Indenfor er direktøren forstkandidat, og opgaven er at forvalte statens skov- og naturarealer og udføre naturprojekter. Her har Anne Lyders Gade, 39-årig cand.scient.adm. fra RUC, sit job som HR-konsulent blandt biologer, skovridere, skovfogeder, skovarbejdere og naturvejledere. Tæller man alle ude i de 19 lokale enheder med, er de over 660, der skal laves HR for.

Skeptisk til en start

Faktisk er Anne Lyders Gade københavner. Men som studentermedhjælper i Københavns Kommune faldt hun for en jyde, drog med ham ’hjem’ til Vejle, fik tre børn på nu 9, 7 og 2½ og så sig ikke tilbage.

Da hun sidste efterår hørte om udflytningerne, var hun skeptisk.

”Giver det virkelig mening? Hvad med omkostningerne ved sådan en enorm øvelse? Hvad med videnstabet? Det tænkte jeg dengang. Men da jeg et halvt år senere så det her jobopslag, lød det vildt spændende at være med til at bygge en ny organisation op.”

Helt nye opgaver

Hun kom med et CV med fire forskellige job, hvor hun har arbejdet med HR på sygehuse og på beskæftigelsesområdet, herunder syv år i Beskæftigelsesministeriets specialfunktion ’Job & Handicap’, som hele tiden har ligget i hhv. Vejle og Odense.

Nu er hun pludselig i en verden med fagfolk i grøn fleece og gummistøvler. Hun har også fået helt nye HR-opgaver og arbejder nu især med arbejdsmiljø.

Men videnstabet?

”Jeg oplever, at det er forbløffende lille. Vores direktør og vores sekretariatschef var begge i organisationen før og er blevet efter udflytningen. Det giver en kontinuitet. Derudover har flere af mine kolleger en baggrund fra andre dele af Naturstyrelsen. De besidder en stor viden, som vi har stor glæde af i hverdagen. Og vi får også løbende overleveret viden fra erfarne kolleger i København.”

Samtidig er der et meget stort engagement på Gjøddinggård, siger hun.

”Vi vil virkelig gøre alt for, at Naturstyrelsen i Randbøl lykkes.”

 

Flytteplanen omfatter 38 statslige arbejdspladser og 3.800 stillinger. Djøf anslår, at omkring 1.500 djøfere berøres direkte af flytningen.

En undersøgelse fra Djøf fra sidste år viste, at de færreste af dem kan flytte med, og de skal derfor finde et nyt job. I det seneste nummer af djøfbladet talte vi med tre af dem.