Sociale medier har et solidt tag i danskerne. Ifølge Socialhub.dk er 3,4 millioner af os dagligt på Facebook, mens YouTube har 2,3 millioner danske brugere og Instagram 1,3 millioner af slagen.

Men der er ikke mange andre tal, der dokumenterer den eksplosive vækst i sociale medier, heller ikke hvordan de bruges på arbejdspladsen. Danmarks Statistik har ingen data, men oplyser, at man selv først i 2016 tillod medarbejderne adgang til Facebook. 

I en undersøgelse fra samme år spurgte Deloitte til de ansattes tid brugt på private gøremål online i arbejdstiden. Her var resultatet fire minutter på sociale medier, men det var vel at mærke medarbejderen selv, der foretog vurderingen.

Et pusterum i hverdagen

De mest præcise tal kommer fra USA, hvor det anerkendte Pew Research Center i 2016 foretog en omfattende undersøgelse af sociale medier på arbejdspladsen. Her kom man bl.a. frem til en top-ti for årsagerne til at bruge sociale medier.

’Tage en mental pause’ var top­scoreren, efterfulgt af ’kontakt til venner og familie’ med ’pleje professionelt netværk’ på tredjepladsen. 56 procent af de adspurgte mener, at sociale medier forbedrer deres arbejdsindsats, mens kun godt en femtedel, 22 procent, finder det skadeligt.

På cirka halvdelen af arbejds­pladserne er der en politik for brugen af sociale medier, men tilsyneladende med begrænset effekt, da hele 77 procent af de adspurgte bruger sociale medier, uanset om der er en politik eller ej, fortæller Pew.

Arbejdsgivere blokerer

På det globale plan viser en 2014-undersøgelse fra advokatfirmaet Proskauer, at 36 procent af arbejdsgiverne aktivt blokerer for medarbejdernes adgang til sociale medier. I Singapore er myndighederne gået et skridt eller to videre. Ifølge bystatens største avis, The Straits Times, planlægger regeringen af sikkerhedshensyn at formene al internetadgang for offentligt ansatte fra maj i år.

At være på sociale medier i arbejdstiden er altså fortsat et omstridt emne. Mange anser det for at være – om end ikke direkte skadeligt – så i hvert fald spild af tid.

Højtuddannede får friere tøjler

Blandt danske virksomheder har godt halvdelen en formuleret strategi for brug af sociale medier. Det fremgår af en undersøgelse fra Lederne i 2016, der også viser, at en tredjedel af arbejdsgiverne ikke tillader sociale medier i arbejdstiden. Samtidig er der sket en stigning i antallet af arbejdsgivere, der har følt det nødvendigt at sætte grænser for medarbejdernes brug af sociale medier. I 2010 var det 19 procent af arbejdsgiverne, i 2016 31 procent.

Der er dog stor forskel på typen af arbejdspladser, og højtuddannede medarbejdere har friere adgang til sociale medier, siger Martin Launey, Social Media Manager hos Lederne.

”Virksomheder med vidensmed­arbejdere får meget større værdi ud af at bruge sociale medier. Medarbejderne bruger deres netværk i fagligt øjemed, og det giver mening for alle parter. Den fælles interesse i en effektiv performance på sociale medier kaldes employee advocacy. Her bruger medarbejderen sine faglige aktiver online til at skabe opmærksomhed om både sig selv og virksomheden, og mange virksomheder tænker mere offensivt i sociale medier,” siger Martin Launey.

”Hvor der tidligere var begrænsende retningslinjer fra arbejdsgiveren, er der i dag i højere grad tale om guides og værktøjer, så medarbejderen kan levere relevant indhold til sit netværk,” vurderer han.

De unge pressede på

Djøfbladet har talt med to arbejds­pladser, der har valgt den offensive tilgang med medarbejderne som centrale aktører.

Det varede længe for rådgivningsvirk­somheden Implement at komme i gang, men i dag er sociale medier et uundværligt værktøj, fortæller marketingchef Kenneth Pedersen.

”Det var de unge medarbejdere, der pressede på i starten. Vi har altid været fagligt produktive, men manglede kanaler til at komme bredere ud med vores faglighed. I dag genererer sociale medier en tredjedel af trafikken til vores hjemmeside. Det betyder også, at vi får mere trafik fra Google, fordi søgemaskinen belønner hjemmesider, der bliver delt på sociale medier.”

For en rådgivningsvirksomhed er sociale medier i dag ikke til at komme udenom, siger Kenneth Pedersen.

”Salgsprocessen er anderledes end i gamle dage. Kunderne laver rigtig meget research, inden de tager kontakt, og derfor gælder det for os om at have relevant kvalitetsindhold ude på de sociale medier.”

I starten kom indholdet fra officielle kanaler, men siden har medarbejderne taget teten.

”Der er sket et skift i magtforholdet, hvor det i dag er den enkelte medarbejder, der tager initiativet og producerer indhold til sociale medier. Vi kan se, at en stadig større del af trafikken kommer fra vores konsulenters individuelle profiler på sociale medier.”

Implement har en politik for brugen af sociale medier, men det meste er op til den enkeltes dømmekraft.

”Vi har fastlagt nogle få grundregler som at undgå politik og personlige forhold. Vores konsulenter er kloge mennesker, og vi har ikke haft nogen problemer. Vi bruger det meste af tiden på at understøtte aktiviteterne, fx med interne kurser,” siger Kenneth Pedersen.

Rådgivningsvirksomheden er aktiv på en række sociale platforme, fra LinkedIn over Slideshare til Facebook.

”I begyndelsen gjorde vi ikke meget ved Facebook, men det kan ikke ignoreres, specielt når det gælder om at nå ud til de yngre målgrupper.”

Brug mavefornemmelsen

Hvor Implement spreder sig ud over diverse sociale medier, er Danske Bank Erhverv fokuseret på LinkedIn.

”Danske Bank er selvfølgelig aktiv på alle platforme, men i Erhverv arbejder vi primært med LinkedIn. Det passer godt til vores målgrupper og giver os nye muligheder for at demonstrere vores rådgiveres viden og faglige dybde. Det viser responsen fra kunderne,” fortæller Carl Vodder, Senior Communications Consultant.

Indholdet, Danske Bank Erhverv lægger på LinkedIn, er en dynamisk størrelse, og det er op til den enkelte medarbejder, hvad og hvor meget der skal lægges på LinkedIn.

”Vi arbejder hele tiden på at udvikle content. En stadig større del er employee advocacy, hvor medarbejderne producerer indhold, men vi leverer også andre former for nyheder til erhvervslivet. Vi har nogle standard-retningslinjer for, hvad man må på sociale medier, men det vigtigste er at bruge sin mavefornemmelse.”

Den største indsats har bestået i at klæde medarbejderne på til at være aktive på LinkedIn.

”For nogle medarbejdere kan det være en stor forandring pludselig at skulle lægge artikler ud. Vi har gennemført forskellige oplæringsforløb og har løbende møder om LinkedIn.”