Han har gemt sig væk blandt stativer med bluser og T-shirts, da Djøfbladet møder ham i Magasin i København. Mads Lehnert ejer virksomheden MusikDJ, og et par tøjrækker herfra spiller én af hans freelancere i dag stemningsmusik, mens folk bladrer i skjorter og øjemåler bukser. Mads Lehnert går dog ikke over for at sige hej til dj’en med det samme.

”Når jeg er ude til et arrangement, hvor jeg har leveret dj, plejer jeg at stå og observere lidt, inden jeg viser, at jeg er her. Så ser jeg, hvilken vare jeg giver kunden. Om der eventuelt er noget, der kan forbedres. Hun gør det nu rigtig fint,” siger Mads og nikker over mod kvinden, der styrer pulten.

Det vigtigste i Mads’ verden er at have et godt produkt, så skal kunderne og salget nok følge efter, fortæller han efter at have hilst på dj’en. Da den nu 30-årige iværksætter startede som selvstændig dj tilbage i 2012, tog han selv ud og leverede produktet. Så vendte han vinylplader foran dansegulve i sene nattetimer sideløbende med, at han læste en kandidat i Management of Creative Business Processes på CBS.

Efter studiet begyndte han at tænke i vækst og hyrede eksterne dj’s ind, så han kunne have flere arrangementer på én gang. Da blev det vigtigt, at han kunne styre og strømline det, han solgte, så kunden blev sikret en god oplevelse.

”De dj’s, jeg har ude, repræsenterer jo mig, og jeg kan jo ikke selv være til stede hver gang. Så det er virkelig vigtigt, de føler noget ansvar for at gøre det godt. Jeg prøver på forskellige måder også at give dem en følelse af ejerskab til brandet,” fortæller Mads.

Det gør han blandt andet ved at lave faglige arrangementer nogle gange om året for sine omkring 30 faste freelance-dj’s. Senest var det en aften, hvor de snakkede om, hvad god lyd er, og hvor en lydtekniker fra DR holdt oplæg.

En anden procedure handler om at hyre den rette dj, og her ser Mads ofte på noget så simpelt som et nogenlunde match mellem dj og kundegruppe. Man skal nemlig helst have været til stede det år, et nummer udkom, for helt at forstå dets virkning på folk, mener han.

”Skejede folk helt ud til et nummer? Hørte man det fra åbne vinduer i gadebilledet? Man kan jo sagtens hente 80’er-kataloget, men hvis ikke man var der dengang, aner man heller ikke, hvilke følelser de forskellige numre vækker hos dem, der voksede op med musikken. Så kan det være svært at vide, hvornår man skal matche energien fra dansegulvet ved at sætte nummeret på,” siger Mads.

Det er dog ikke kun på dansegulvet, at en dj skal være i sync med sit publikum. Tilbage i tøjafdelingen bevæger to drenge sig ned gennem midtergangen foran dj-pulten, mens den ene slår rytmen an med skosålerne. De fleste andre kunder har dog opmærksomheden begravet i tøj. Mads Lehnert forklarer:

”Omgivelser som dem her kan være svære for en dj at spille i. Man leverer baggrundsmusik til, at folk shopper. De skal ikke blive forstyrret af musikken, så her skal man kende sine begrænsninger og fx ikke begynde at skrue for meget op. Og så gerne spille noget lidt groovy, som dj’en spiller nu, hvor rytmen ligger lige over gåtempo – det er faktisk perfekt.”  

Hvad er det bedste ved at være dj?

At entertaine folk og få en helvedes pose anderkendelse igen. Det er virkelig en god følelse, når man kører hjem lørdag nat fra et arrangement, er pænt smadret, men ved, at man har givet en kanonfed oplevelse til nogle mennesker på deres mærkedag. 

Hvordan finder du frem til, hvilke numre du skal spille?

”Kunderne laver en liste på 20-25 numre inden et arrangement, som de gerne vil have spillet. Så gennemgår jeg og dj’en, der skal ud at spille, listen med kunden, hvor vi sporer os ind på musikvalget. Måske stikker listen i for mange retninger, måske er der mange sang- eller artistvalg, som, vi ved, ikke fungerer optimalt på dansegulvet. Så kan vi med vores erfaring foreslå alternativer, som har bedre effekt.” 

Hvordan gik forretningen i 2016, og hvad er forventningerne for 2017?

”Siden jeg startede op, er det kun gået fremad. Så sidste år var jeg oppe på at have 466 arrangementer og en omsætning på knap 2,25 millioner. I år er forventningen på cirka 3,5 millioner.” 

Er der nogen numre, der bare virker for alle målgrupper?

”Ja. Dem, jeg lige kan komme på, er numre som Maroon 5 med Moves like Jagger, Bruno Mars med Uptown Funk, Eurythmics med Sweet Dreams, Rihanna med We Found Love og Daft Punk med Get Lucky. Og så går man altså aldrig galt i byen med Earth, Wind & Fire med September.”