Ved hjælp af virtual reality (VR) kan du spadsere med dinosaurerne og flyve blandt Star Wars-rumskibe. Eller du kan komme på besøg hos en kaffefarm i Brasilien, som kunderne i Kvickly på Frederiksberg for et par måneder siden fik mulighed for.

Bag VR-visningen stod Charlotte Mandrup Hansen og Thea Simone Hansen, som i deres cand.merc.(kom.)-speciale ville undersøge, om man ved hjælp af moderne teknologi kan øge kunders købelyst og oplevelse af et produkts autenticitet.

Hvordan undersøgte I det?

”Vi havde fået lov til at stå i Kvickly med VR-briller og høretelefoner ved et lille bord. Vi viste i alt 133 kunder en lille VR-film om Nescafé. Bagefter sagde 47 ja til at besvare vores spørgeskema, og vi observerede også, hvordan alle interagerede med mediet.”

Hvad så kunderne i VR-brillerne?

”En video på et halvt minut, hvor man først kører gennem kaffemarker og dernæst ser kaffen blive plukket af bønderne. Undervejs hører man bl.a. om Nescafés program for at give kaffebønderne bedre vilkår.”

Hvad observerede I?

”At kunderne havde det superskægt. Mange grinede, og de følte, at de var til stede på den brasilianske kaffemark. Der var også nogle, der forsøgte at gribe ud efter ting i videoen.”

Hvad kunne I se ud fra spørgeskemaet?

”Vi så en øget købsintention. 25 procent af dem, der svarede på spørgeskemaet, markerede, at der var større sandsynlighed for, at de ville købe Nescafé, efter at de have set filmen.”

Fandt I ud af andet?

”Vi målte bl.a. også på autenticitetsopfattelsen. Altså hvordan kunderne så på Nescafé som naturligt og bæredygtigt. Før de så videoen, syntes 32 procent, at Nescafé var meget autentisk, men efter videoen var det 72 procent.”

Er svar fra 47 kunder nok til at komme med en konklusion?

”Det her et indledende studie, og der skal flere studier til for at finde ud af, om det giver mening i andre butikker og med andre produkter. Men med vores valgte fokus var 47 nok til at vise klare tendenser og komme frem til vores konklusioner.”

Kunne I ikke bare have vist filmen på et almindeligt fjernsyn?

”Forskningsprojekter har vist, at VR giver en stærkere følelse af tilstede-værelse i det virtuelle miljø i forhold til en almindelig video, da VR berører flere sanser. Det gør, at VR i højere grad kan påvirke fx kundens viden og holdning til produktet.”

 

Bliver folk ikke blændet af nyhedsværdien omkring VR?

”68 procent af dem, vi talte med, havde prøvet VR før, og generelt ville 75 procent gerne prøve VR-oplevelsen igen. Det tager vi som et tegn på, at folk har en interesse for VR. Når det er sagt, så ved vi også, at vores speciale kun er det første skridt i forhold til eventuelt at bruge VR i et supermarked.” •