Jeg kan ikke vide, hvad jeg arbejder med om fem år. Og det har jeg det rigtig godt med.”

Det kendetegner Bettina Schjødt Larsen, 35, at hun både søger og nyder det ukendte. Som statskundskaber fra Københavns Universitet troede hun oprindeligt, at hun skulle arbejde med international politik. Men hun blev grebet af muligheden i den digitale udvikling og har for længst udskiftet forvaltning med en karriere inden for digital produktudvikling.

I dag arbejder hun som business lead i MobilePay, hvor hun har været, næsten lige siden produktet blev lanceret for fire år siden. Det er hendes opgave at sikre, at MobilePay forbliver enkel og intuitiv – lige fra ny innovation af appen, over udvikling af WeShare-lillesøsteren til en ny Apple Watch-funktion.

”Det er enormt udfordrende og fedt at få lov at betræde nyt terræn. Den hastige teknologiske udvikling gør, at vi bliver nødt til at ændre vores tilgang konstant. Det er spændende og virkelig det, som driver mig,” siger Bettina Schjødt Larsen, der lige nu er på barsel og forventer, at intet er det samme, når hun kommer tilbage igen. • 

Digital dagligdag:

Hvordan er det at arbejde med noget helt nyt i en gammel organisation?

”Jeg kan godt få de to ting til at spille sammen. I Danske Bank har vi længe arbejdet med digital innovation og nye muligheder for vores kunder. Der har været massiv opbakning fra topledelsen til at prøve nye ting af – fx iPad-appen, som vi udviklede og lancerede i hele Norden på bare otte måneder. Den blev en stor succes, der vandt priser. Den slags opbakning er helt afgørende, hvis nye idéer skal blive til noget.”

Hvordan ser din arbejdsdag normalt ud?

”Jeg har mange møder på computeren. For mig er det mere fremmed at tage et fysisk møde end et online-møde. Så sidder vi fx en i Brabrand, et par stykker i Litauen, og der er tit en med fra Norge og Finland og måske også Ejby. Nogle gange er vi op til 50 mennesker. Jeg foretrækker tit det digitale møde: Det er meget effektivt, uden rejsetid, og det er let at samle folk og tage hurtige beslutninger.”

Du har specialiseret dig i digitale produkter. Hvorfor?

”Det fascinerer og motiverer mig at gøre tingene på nye, bedre måder. Og de digitale teknologier handler jo om at hjælpe folk til at gøre tingene bedre, hurtigere, sjovere eller på en helt ny måde, som man slet ikke kan forestille sig i dag – og hvor man efterfølgende tænker: ’Hvorfor har vi ikke altid gjort det?’.”

Hvad kan du bruge fra statskundskab i dit arbejde i dag?

”Der er ufatteligt mange aktører inde over de produkter, vi udvikler. Studiet har givet mig en forståelse for, hvordan man får flere aktører til at arbejde godt sammen. Jeg forstår, hvordan man laver governance, interessenthåndtering og generelt større organisationers logik.”