Svedige håndflader, dårlig mave og høj hjertebanken. Vi har alle været der. Eksamensperioden på studiet er en udfordrende tid, og især de mundtlige eksamener, der er kulminationen på flere måneders intens læsning, får virkelig pulsen op at køre.

Én ting, du kan gøre for at dulme nerverne, er at få styr på din argumentation. Det siger Andreas Weidinger, der på Folkemødet 2017 vandt DM i debat – og i øvrigt læser en kandidat i statskundskab på Københavns Universitet.

Hvordan kan man bruge sine debatevner på et studie?

”At sidde til en mundtlig eksamen er næsten en debat. Man sidder selvfølgelig ikke og debatterer med underviser og censor, men måden, man interagerer og analyserer folks reaktioner i en debat på, er det samme som til en eksamen. Og så kan basale retoriske virkemidler som logos, etos og patos, som jeg bruger meget, når jeg debatterer, også hjælpe dig til mundtlige eksamener. Derudover er det rigtig godt i en debat at stille retoriske spørgsmål. Det gør jeg også til eksamen, fordi det sætter nogle tanker i gang.”

Hvad er din strategi, når du debatterer?

”Hav et klart budskab. Man skal vælge sit hovedargument og køre løs på det. Og så må man ikke miste sympatien. Ofte bliver en debat meget hård, og man kan hurtigt miste nuancerne, når man sætter ting på spidsen.”

Hvorfor er det godt at kunne debattere?

”Man kan bruge det i sindssygt mange aspekter af sit liv. Fx er det godt at kunne argumentere for sin sag på sin arbejdsplads.”

Hvad gør man, hvis man er introvert?

”Brug det som en styrke. Det, som mange introverte er gode til, er at observere situationen og analysere, hvad der bliver sagt, hvem der siger det, og hvorfor de siger det. Så kan de komme med en mere gennemtænkt holdning eller tilgang, fordi det er sådan, at de udvikler deres idéer. Det er en kæmpe styrke, og det giver meget mere autoritet.”

Hvad er dit råd til folk, der gerne vil blive bedre til at debattere?

”Acceptér, at din måde at se verden på hverken er bedre eller dårligere end andres. Sig tydeligt fra start af, hvad du mener, og gå så og argumentér med dig selv i hverdagen. Jeg går hele tiden og argumenterer med mig selv om alle mulige ting. Tag nogle dilemmaer, du står med, og prøv nogle argumenter af med dig selv eller dine venner og gør det til en fast vane i løbet af dagen.”