Regnen falder tungt på skuldrende af drengen i den røde trøje. Med hastige skridt bevæger han sig gennem skovbunden i ly af mørket. En lommelygte lyser på ham, en stemme råber hans navn, og en sortklædt mand er efter få sekunder i hælene på ham. Med begge hænder får manden fat om drengens hals. Game over.

Scenariet er hentet fra computer-spillet Inside fra den danske computerspilsvirksomhed Playdead. Kirstine Askholm er ’associate producer’ i virksomheden, der består af cirka 25 programmører og fem administrativt ansatte. Playdead har i løbet af virksomhedens 11 års levetid kun produceret to computerspil, men til gengæld har spillene sammen vundet over 200 internationale priser, blandt andet to BAFTA’er for originalitet og spildesign. Selv har Kirstine Askholm dog aldrig gennemført spillene.

”Jeg har spillet begge spil, men aldrig gennemført dem. Især vores første spil, Limbo, er virkelig svært, så jeg har stadig noget til gode,” siger hun.

I en herskabslejlighed midt i København sidder Kirstine og resten af holdet bag spillene og arbejder på deres næste udgivelse. Som associate producer skal hun blandt andet koordinere deltagelse i prisuddelinger – dem er der mange af – samt håndtere presse og administrative opgaver som fx mødeplanlægning og rekruttering.

”Associate producer er egentlig bare et fint ord for projektleder. Jeg har ikke noget med selve udformningen af spillene at gøre,” siger hun.

Det har heller ikke altid ligget i kortene, at Kirstine skulle beskæftige sig med computerspil. Efter endt magisteruddannelse fik hun arbejde i markedsføringsafdelingen i Deloitte. Men her herskede en benhård arbejds- og nulfejlskultur, og det passede ikke helt med Kirstines egen mentalitet.

”Jeg ser meget positivt tilbage på min tid hos Deloitte, men jeg har et lidt mere frihedselskende temperament, end hvad der normalt forventes i den slags virksomheder,” siger hun.

Efter tre år i Deloitte fik Kirstine job som projektleder i Computerspilzonen, som efterfølgende blev til Interactive Denmark, der arbejder med at understøtte den danske computerspilsindustri. I 2016 blev hun ansat i Playdead, nogenlunde på samme tid som deres andet spil, Inside, udkom.

Hun beskriver arbejdsmiljøet i computerspilsbranchen som gennemsyret af en ekstrem grad af frihed. Og når man kommer fra en af verdens største revisions- og rådgivningsvirksomheder skal man lige vænne sig til, at tingene ikke altid skal gå lige stærkt.

”Her er der ikke nogen mellemledere, der kommer og fortæller dig, hvad du skal lave. Folk laver langt hen ad vejen bare det, de synes, er interessant. Jeg bliver nogle gange drillet med, at jeg laver lister og excelark, men folk kan også se, at det er godt at have sådan en som mig på holdet,” siger hun.

Tungt at få hul igennem

Er computerspilsbranchen svær at komme ind i for en djøfer?

”Det er nok svært at komme ind uden erfaring. Men det er også stadig en forholdsvis lille branche, så jeg tror, at netværk betyder meget. Som oftest går der også lang tid, før virksomhederne vil have midler til at ansætte andet end programmører.”

Hvorfor er det godt at have en som dig i virksomheden?

”Produktionsholdet har brug for organisering, og det vil de ikke selv stå for. Men der er en overfølsomhed i branchen i forhold til at blive ’corporate’, så det er altid en balance at gå.”

Hvordan går det med at skabe opmærksomhed om spillene?

”Det er vanskeligt at få hul igennem til pressen. Tit får jeg at vide, at det er for snævert et område at skrive om. Da vi vandt fire BAFTA’er, havde vi en smule succes med at få taletid i medierne.”

Hvor stor er computerspilsbranchen i Danmark?

”Der er en 5-10 mellemstore virksomheder, som klarer sig rigtig godt. Der er fx SYBO, der har lavet mobilspillet Subwaysurfer, som vist er verdens mest downloadede spil. Der er nok ikke nogen, der har mere end 100 medarbejdere.”

Bliver computerspilsbranchen taget seriøst i erhvervslivet?

”Computerspil er stadig et forholdsvis nyt medie, og branchen lider lidt under forestillinger om, at det kun er nogle bestemte stereotyper, der spiller computerspil. Men undersøgelser viser gang på gang, at alle mellem 3 og 90 år spiller computerspil.”