Mange djøfere er interesserede i at prøve kræfter med ledelse. Eksempelvis vil to ud af tre djøfere under 35 gerne være chefer. Men hvad kan du gøre for at få ønsket til at gå i opfyldelse? Skal du fx specialisere dig eller snarere forsøge at komme rundt på forskellige områder?

Det er der selvfølgelig ikke ét definitivt svar på – men vil du gerne op i de øverste ledelseslag, er generel viden mere værd end specialiseret ekspertise. Det er en af pointerne i et nyt dansk studie, der er på vej til at blive udgivet i tidsskriftet The Economic Journal.

Sammen med den japanske økonom Takao Kato har økonomiprofessor Anders Frederiksen undersøgt, hvem der bliver ansat i direktørstillinger og lignende topjob, og hvordan deres karriereforløb har været i årene inden, de blev en del af ledelsen.

”Vores studie viser, at det er en god idé at få bredde på sin viden ved at prøve forskellige ting og forskellige roller på arbejdsmarkedet,” siger Anders Frederiksen, der er institutleder på Institut for Forretningsudvikling og Teknologi, Aarhus Universitet.

Flyt rundt – men bliv i firmaet

Via data fra Danmarks Statistik over samtlige privatansatte i firmaer med mere end 100 medarbejdere udpeger studiet en tydelig forskel mellem gruppen af udnævnte ledere og resten af medarbejderne: De, der er røget til tops i organisationsdiagrammerne, har haft et højere antal forskellige stillinger i årene før direktørstillingen. Det er især jobskifter internt i samme firma, der forøger chancerne for at få et chefkontor.

”I mange år har man talt om, at folk får mere i løn ved at skifte til en ny arbejdsplads, og det er også rigtigt. Skifter man rundt mellem forskellige roller inde i en virksomhed, er lønstigningen begrænset, medmindre man bliver forfremmet. Til gengæld booster det muligheden for at blive leder,” siger Anders Frederiksen.

- Nogle vil nok tænke, at hyppige jobskifter sender et signal om, at man flakker og ikke kan finde sig til rette. Det hæmmer åbenbart ikke dem, der bliver ledere. Hvad kan forklaringen være?

”Jeg var selv lidt overrasket over det. Jeg havde tænkt, at der måtte være et optimalt antal – men ligegyldigt hvordan man ser på det, hjælper det at skifte job internt i organisationen. Jo flere roller du kan have, desto bedre vil det være,” siger Anders Frederiksen og understreger værdien af bred erfaring:

”Du kan være verdensmester på ét område, hvor du bliver mere og mere specialist – men hvis du skal blive en del af ledelsen, skal du kunne andet end at være specialist: Du skal have personaleledelse, og du skal vide noget om forskellige områder, fx produktion og marketing, og forstå, hvordan de hænger sammen,” forklarer han.

Graduate-forløb kan give genvej

At mange rolleskift giver en fordel, er særligt relevant for djøfere og andre med længerevarende uddannelser. Anders Frederiksens studie viser nemlig, at folk med en lang formel uddannelse bag sig får mest udbytte af at hente erfaringer fra mange forskellige områder.

Men også for de studerende, der endnu ikke har forladt universitetet, er der ifølge Anders Frederiksen en pointe at udlede af studiet. Som Djøfbladet tidligere har kunnet fortælle, er såkaldte graduate-stillinger i høj kurs – og det giver god mening, hvis man gerne vil være chef, forklarer økonomiprofessoren.

”For dem, der er under uddannelse, kan det være værd at gå efter graduate-jobs. Her får man et to-tre-årigt forløb, hvor man kommer rundt i virksomheden og stifter bekendtskab med forskellige områder. Det spiller lige ind i det, vores studie viser,” siger Anders Frederiksen.